Standardy ochrony małoletnich
realizowane w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 4
w Poznaniu
Poznań, 2024 r.
Spis treści:
Preambuła
|
4 |
Podstawy prawne ochrony małoletnich
|
4 |
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem
|
4 |
Standard I POLITYKA Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
|
6 |
Rozdział I Zasady rekrutacji pracowników (współpracowników/wolontariuszy /praktykantów)
|
6 |
Rozdział II Sposób reagowania w ZSP4 na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia i zasady prowadzenia rejestru interwencji
|
6 |
Rozdział III Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
|
7 |
Rozdział IV Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (współpracownikami /wolontariuszami/praktykantami) ZSP4 a dziećmi
|
8 |
Rozdział V Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
|
8 |
Rozdział VI Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w ZSP4
|
9 |
Standard II PRACOWNICY ZSP4 monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci
|
9 |
Standard III PROCEDURY W ZSP4 funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka
|
10 |
1. Krzywdzenie przez osobę dorosłą – pracownika ZSP4
|
10 |
2. Krzywdzenie dziecka przez jego rodzica/opiekuna lub inną osobę - poza ZSP4
|
10 |
3. Krzywdzenie rówieśnicze
|
12 |
Standard IV MONITORING ZSP4 monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci
|
13 |
Przepisy końcowe
|
13 |
Załączniki
|
14 |
Załącznik nr 1Krzywdzenie dziecka – czynniki ryzyka
|
14 |
Załącznik nr 2Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (współpracownikami /wolontariuszami/praktykantami) szkoły i przedszkola a dziećmi
|
15 |
Załącznik nr 3Oświadczenie o znajomości i akceptacji realizowanych w ZSP 4 Standardów
|
21 |
Załącznik nr 4 Karta interwencji – wzór dla dziecka krzywdzonego
|
22 |
Załącznik nr 5 Karta interwencji – wzór dla dziecka krzywdzącego
|
23 |
Załącznik nr 6 Karta rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka
|
24 |
Załącznik nr 7Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
|
25 |
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 w Poznaniu jest działanie dla dobra dziecka i ucznia w jego najlepszym interesie. Pracownicy placówki traktują dziecko i ucznia z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Wszystkie zachowania pracowników są akceptowane społecznie, pozbawione znamion agresji czy przemocy. Pracownicy, realizując swoje cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 oraz swoich kompetencji.
Podstawy prawne Standardów ochrony małoletnich
• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606)
• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem
1. Placówka to Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 w Poznaniu, w skład którego wchodzi Przedszkole nr 23 oraz Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 40 im. Mieszka I (zwany dalej ZSP4).
2. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i praktykant.
3. Małoletnim/dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do jego reprezentowania, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak
w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka,w tym jego zaniedbywanie, przez jakąkolwiek osobę.
6.1. Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu, to także zachowanie przekraczające granice cielesne dziecka bez jego zgody.
6.2. Przemoc emocjonalna/psychiczna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie
i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać, a także grożenie.
6.3. Przemoc seksualna – to angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą.
6.4 Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. ocieranie się, dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.
6.5. Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych
i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, brak zapewnienia mu bezpieczeństwa, odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, brak nadzoru w czasie wolnym oraz odpowiedniej opieki podczas wypełniania obowiązku szkolnego.
7. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
a. popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),
b. doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
c. doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
8. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
a. osoby dorosłe (pracownika, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
b. inne dziecko.
9. Osoba odpowiedzialna za korzystanie z Internetu to nauczyciel sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci w sali lekcyjnej.
10. Osoba odpowiedzialna za Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez Dyrektora ZSP4 pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Szkole Podstawowej nr 40 oraz Przedszkolu nr 23.
11. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające jego identyfikację, wg ustawy o RODO.
12. Dyrekcja ZSP4 to Dyrektor oraz Wicedyrektor.
13. Droga służbowa to pisemne lub ustne przekazanie wiedzy osobie bezpośrednio odpowiedzialnej, od wyższego przełożonego poprzez kolejnych przełożonych.
14. Gdy w dokumencie mowa jest o pedagogu i psychologu należy rozumieć zatrudnionych w ZSP4 pedagoga szkolnego, psychologa szkolnego i pedagoga specjalnego.
Standard I POLITYKA
Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzy-wdzeniem.
1. Polityka oraz postanowienia w niej zawarte obowiązują wszystkich pracowników ZSP4 (oraz współpracowników/praktykantów /wolontariuszy).
2. Polityka jest opublikowana i szeroko promowana wśród pracowników i dzieci (także ich rodziców/opiekunów prawnych). Poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.
3. Dyrektor ZSP4 zatwierdza Politykę i odpowiada za jej wdrożenie i nadzorowanie.
4. Dyrektor ZSP4 wyznaczył pedagoga szkolnego jako osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Standardów.
Rozdział I
Zasady rekrutacji pracowników
(współpracowników/wolontariuszy/praktykantów)
1. Rekrutacja pracowników ZSP4 oraz włączanych w działania z dziećmi współpracowników/wolontariuszy/praktykantów odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji i regulowana jest przez odpowiednie zapisy zawarte
w obowiązujących przepisach oświatowych
Rozdział II
Sposób reagowania w ZSP4 na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia i zasady prowadzenia rejestru interwencji
1. W przypadku powzięcia przez pracownika ZSP4 podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone przez osobę dorosłą i/lub rówieśnika (w ZSP4 lub poza nim), ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej oraz przekazania uzyskanej informacji wychowawcy dziecka lub pedagogowi, lub psychologowi, a następnie poinformowania Dyrektora ZSP4 lub Wicedyrektora.
2. Pracownik przekazuje sporządzoną pisemną notatkę pedagogowi/psychologowi.
3. Wychowawca lub pedagog/psycholog informuje o zdarzeniu rodziców/opiekunów dziecka.
4. Jeśli podejrzenie skrzywdzenia potwierdzi się, a krzywdzącym jest pracownik/współ-pracownik/wolontariusz/praktykant, Dyrektor ZSP4/jego zastępca jest zobowiązany do zdyscyplinowania krzywdzącego – jego formy wynikają z przepisów Karty Nauczyciela,
w przypadku pracownika obsługi z Kodeksu Pracy (do rozwiązania stosunku prawnego
z osobą krzywdzącą, a w przypadku popełnienia przestępstwa - zawiadomienia o jego popełnieniu policji/prokuratury). Dyrektor ZSP4/jego zastępca dodatkowo informuje
o sytuacji Wydział Oświaty i Kuratora Oświaty.
5. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia, Dyrektor ZSP4 kieruje pismo do właściwego sądu rodzinnego o nienależyte wykonywanie władzy rodzicielskiej.
6. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
7. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili rodzice/opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, Dyrektor informuje ich o tym na piśmie.
8. Dyrektor nie jest zobowiązany do rozpoczęcia procedur interwencji na podstawie informacji zgłoszonej anonimowo.
Rozdział III
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
1. Pracownicy ZSP4 posiadają wiedzę o czynnikach ryzyka krzywdzenia dzieci (załącznik nr 1) i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają na nie uwagę.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pedagog lub psycholog szkolny podejmuje rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Wszyscy pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
Rozdział IV
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (współpracownikami /wolontariuszami/praktykantami) ZSP4 a dziećmi
1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników ZSP nr 4 jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy traktują dziecko
z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność, odrębność i indywidualne potrzeby. Stosowanie przemocy wobec dziecka, w jakiejkolwiek formie, jest zakazane. Pracownicy realizując swoje zadania na rzecz dzieci działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych ZSP4 oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, praktykantów i wolontariuszy. Zasady te przedstawione są w załączniku nr 2.
2. Znajomość i zaakceptowanie zasad pracownicy potwierdzają podpisaniem oświadczenia (załącznik nr 3).
Rozdział V
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
1. ZSP4, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 4 do niniejszego dokumentu.
2. Na terenie ZSP4 dostęp dziecka do Internetu możliwy jest:
a. podczas lekcji informatyki, edukacji informatycznej pod nadzorem nauczyciela
z wykorzystaniem komputera;
b. z wynikającej potrzeby edukacyjnej, podczas innych zajęć lekcyjnych
z wykorzystaniem tabletów szkolnych lub telefonów ucznia używanych do konkretnych zadań podczas lekcji.
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem nauczyciela ZSP4, ma on obowiązek przypomnienia dzieciom o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
4. Nauczyciel informatykiw ciągu roku szkolnego przeprowadza lekcje dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu. Takie działania podejmowane są również przez wychowawcę/pedagoga/psychologa w ramach realizowania programu wychowawczo-profilaktycznego ZSP4.
5. Osoba odpowiedzialna za obsługę techniczną (firma zewnętrzna) zapewnia, aby sieć internetowa ZSP4 była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując
i aktualizując odpowiednie oprogramowanie.
6. Jeśli dziecko nieprawidłowo korzysta z Internetu nauczyciel/pedagog/psycholog przeprowadza z nim rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.
7. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy nauczyciel/pedagog/psycholog uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale dotyczącym procedur interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.
Rozdział VI
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w ZSP4
1. ZSP4 zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.
2. ZSP4, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka zapisane są w Karcie danych osobowych dziecka, wypełnianej przez rodziców/opiekunów prawnych przy zapisie dziecka do szkoły/przedszkola.
4. Pracownikom nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie ZSP4 bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
5. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica/opiekuna dziecka, bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
6. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
7. Pisemna zgoda, o której mowa powyżej powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany
(np.że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych).
Standard II PRACOWNICY
ZSP4 monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
1. W ramach rekrutacji pracowników ZSP4 oraz nawiązywania współpracy
z wolontariuszami i praktykantami, Dyrektor/Wicedyrektor przeprowadza ocenę ich przygotowania do pracy z dziećmi oraz sprawdza wymagane kwalifikacje.
2. Dyrektor ZSP4 uzyskuje o każdym pracowniku (współpracowniku/wolontariuszu/pra-ktykancie) dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje
z Krajowego Rejestru Karnego.
3. Określone są zasady relacji wszystkich pracowników ZSP4 z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania są pożądane w kontakcie z dzieckiem, a jakie niedozwolone (patrz: Standard I).
4. Dyrektor ZSP4 zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
a. rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
b. procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
c. odpowiedzialności prawnej pracowników ZSP4, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
d. procedury „Niebieskie Karty”.
5. Nauczyciele ZSP4 są przygotowani (mają stosowną wiedzę i umiejętności) aby edukować:
a. dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
b. rodziców/opiekunów na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
6. Dyrektor ZSP4 oraz pedagog, psycholog i nauczyciele ZSP4 pozyskują materiały edukacyjne dla dzieci oraz ich rodziców/opiekunów oraz aktywnie je wykorzystują.
Standard III PROCEDURY
W ZSP4 funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.
1. Krzywdzenie przez osobę dorosłą – pracownika ZSP4
1.1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka, jego wychowawca lub pedagog, lub psycholog stara się ustalić przebieg zdarzenia oraz wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia spisywane są w notatce służbowej.
Z podejrzanym o krzywdzenie rozmawia Dyrektor/jego zastępca, równolegle wychowawca lub pedagog/psycholog przeprowadza rozmowę:
· z dzieckiem,
· z jego rodzicami/opiekunami prawnymi,
· z innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka.
1.2. Wychowawca oraz pedagog i psycholog ustalają plan interwencji, w tym pomoc dziecku. Plan powinien zawierać wskazania dotyczące:
a. działań, jakie szkoła/przedszkole podejmuje na rzecz dziecka, w celu zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa oraz wsparcie,
b. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
2. Krzywdzenie dziecka przez jego rodzica/opiekuna lub inną osobę - poza ZSP4
2.1. W przypadku gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie dziecka przez opiekuna/rodzica lub inną osobę, wychowawca lub pedagog, lub psycholog, lub Wicedyrektor, lub Dyrektor przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności z jego rodzicami/opiekunami prawnymi. Ustalenia są spisywane w notatce służbowej (załącznik nr 6).
2.2. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że:
a. opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne (z powodu uzależnień, chorób psychicznych, innych),
b. rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, głodne, nieleczone, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej)
· osoba, która powzięła podejrzenie informuje wychowawcę dziecka, pedagoga lub psychologa oraz Dyrektora ZSP4/jego zastępcę,
· pedagog/psycholog informuje opiekunów o obowiązku spoczywającym na ZSP4 zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (sąd rodzinny, miejski ośrodek pomocy rodzinie bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – w toczącej się procedurze „Niebieskiej Karty”),
· pedagog/psycholog informuje właściwy ośrodek pomocy rodzinie/przewodni-czącego zespołu interdyscyplinarnego o potrzebie udzielenia jej pomocy, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa,
· lub Dyrektor informuje właściwy sąd rodzinny w przypadku występujących u dziecka znamion demoralizacji, w tym braku realizacji obowiązku szkolnego,
· pedagog/psycholog/Dyrektor przekazuje stosownej instytucji zgromadzone dokumenty (np. notatki, opinie),
c. rodzina/inni domownicy/inna osoba dorosła stosuje przemoc wobec dziecka (krzyczy
na dziecko, obraża je, poniża, szarpie, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne):
· osoba, która powzięła podejrzenie informuje o tym wychowawcę dziecka, pedagoga
lub psychologa oraz Dyrektora ZSP4/jego zastępcę,
· pedagog/psycholog informuje opiekunów o obowiązku spoczywającym na ZSP4 zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (policja lub sąd rodzinny, miejski ośrodek pomocy rodzinie bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – w procedurze „Niebieskiej Karty”),
· pedagog/psycholog wszczyna procedurę „Niebieskiej Karty”,
· a w sytuacjach, gdy zagrożone jest bezpieczeństwo dziecka Dyrektor ZSP4/jego zastępca zawiadamia Policję Państwową i właściwy sąd rodzinny (z tytułu nadużywania władzy rodzicielskiej),
· pedagog/psycholog przekazuje stosownej instytucji zgromadzone dokumenty (np. notatki, opinie).
2.3. W każdej z powyższych sytuacji pedagog/psycholog obejmuje nadzorem problem związany z dzieckiem i w razie potrzeby organizuje zespół interwencyjny w składzie: pedagog i psycholog, pedagog specjalny, wychowawca dziecka, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku, oraz, jeśli sytuacja tego wymaga, pracownik socjalny (jeśli rodzina jest pod opieką MOPR), kurator społeczny/sądowy (jeśli rodzina jest pod nadzorem), funkcjonariusz Straży Miejskiej/Policji Państwowej, pracownicy innych instytucji (np. ośrodków wsparcia i interwencji kryzysowej, PPP); zespół współpracuje z rodzicami/opiekunami dziecka oraz dokumentuje swoją pracę
i na bieżąco informuje o jej przebiegu Dyrektora ZSP4/Wicedyrektora.
2.4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 2.2.
3. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie informuje o zdarzeniu Dyrektora ZSP4/Wicedyrektora oraz sporządza notatkę służbową.
3.Krzywdzenie rówieśnicze - przemoc rówieśnicza w szkole może przejawiać się: groźbami, znieważaniem, zmuszaniem do wykonania określonychczynności, niszczeniem rzeczy dziecka, zniewagami, szantażem, pobiciem, kradzieżami, rozbojem, przemocą seksualną.
3.1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające
w ZSP4 wychowawca lub pedagog, lub psycholog, lub Wicedyrektor, lub Dyrektor przeprowadza rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto rozmawia z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji(załącznik nr 4 oraz załącznik nr 5).
3.2. Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
3.3. Z opiekunami dziecka krzywdzonego należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
3.4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także
w stosunku do tego dziecka.
3.5. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie jest uczniem szkoły należy porozmawiać
z dzieckiem krzywdzonym oraz innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu,
a następnie pedagog/psycholog przekazuje informacje o zdarzeniu rodzicom/opiekunom prawnym dziecka krzywdzonego.
4. Pedagog/psycholog powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
5. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
b. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku,
c. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
7. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Dyrekcja ZSP4 powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: pedagog, psycholog, pedagog specjalny, wychowawca dziecka, Dyrekcja placówki, inni pracownicy mający wiedzę
o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
Standard IVMONITORING
ZSP4 monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań
z przyjętymi standardami ochrony dzieci.
1. Dyrektor ZSP40 wyznacza pedagoga szkolnego jako osobę odpowiedzialną za Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego rozdziału, przeprowadza wśród pracowników, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów.
4. W ankiecie pracownicy ZSP4 mogą proponować zmiany Standardy oraz wskazywać naruszenia Standardów w ZSP4.
5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego rozdziału, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ZSP4 ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrekcji.
6. Dyrekcja ZSP4 wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie Polityki.
Przepisy końcowe
Polityka wchodzi w życie z dniem 15 sierpnia 2024 roku zarządzeniem Dyrektora ZSP4
ZAŁĄCZNIKI do dokumentu
Standardy ochrony małoletnich realizowane w ZSP nr 4 w Poznaniu
Załącznik nr 1
Krzywdzenie dziecka – czynniki ryzyka
1. CZYNNIKI ZWIĄZANE Z DZIECKIEM
Niektóre cechy dziecka, związane np. ze stanem zdrowia, poziomem rozwoju, funkcjonowaniem czy pozycją w rodzinie, mogą bardziej narażać je na doświadczanie przemocy.
· przedwczesny poród, poród bez pomocy medycznej, niska waga urodzeniowa, narodziny z ciąży mnogiej oraz krótka przerwa pomiędzy kolejnymi porodami,
· nadmierna płaczliwość dziecka,
· niepełnosprawność dziecka: intelektualna, ruchowa, sensoryczna, inne, oraz sprzężenie niepełnosprawności,
· przewlekłe choroby somatyczne,
· choroby psychiczne dziecka,
· wygląd istotnie odbiegający od przeciętnego.
2. CZYNNIKI RODZINNE, CZYLI CECHY CHARAKTERYZUJĄCE FUNKCJONOWANIE RODZINY ORAZ CECHY POSZCZEGÓLNYCH JEJ CZŁONKÓW
· nieobecność jednego lub obojga rodziców – fizyczna bądź psychiczna,
· ubóstwo,
· tzw. autorytarny styl rodzicielstwa,
· doświadczenie przez jednego lub obojga rodziców przemocy w dzieciństwie lub bycie jej świadkiem oraz brak odczuwania bliskości z własnymi rodzicami,
· uzależnienia i inne zaburzenia psychiczne jednego lub obojga rodziców,
· konflikty i kryzysy w rodzinie,
· samotne rodzicielstwo,
· niestabilna sytuacja rodzinna (np. brak wsparcia, obecność niespokrewnionych
z dzieckiem osób),
· przebywanie dziecka w rodzinie zastępczej czy adopcyjnej nieprzygotowanej wychowawczo i merytorycznie,
· odrzucenie emocjonalne, fizyczne dziecka przez rodziców/opiekunów,
· przemoc w rodzinie (bicie, popychanie, psychiczne znęcanie się nad dzieckiem – wyzywanie, upokarzanie)
3. CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECKA ZWIĄZANE ZE ŚRODOWISKIEM SPOŁECZNYM
· izolacja społeczna, rozumiana jako ubogie kontakty rodziców z innymi osobami lub grupami oraz zamknięcie na relacje pozarodzinne,
· ograniczenie możliwości zaspokajania potrzeb materialnych i zdrowotnych, złe warunki mieszkaniowe czy skrajne ubóstwo,
· przemoc i patologia społeczna występujące w najbliższym środowisku zamieszkania.
Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (współpracownikami /wolontariuszami/praktykantami) szkoły i przedszkola a dziećmi
Relacje pracowników z dziećmi
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
SZKOŁA
Komunikacja z dziećmi
1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
2. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
3. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
4. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
5. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub innej osobie dorosłej w ZSP4 i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
6. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć do dziecka w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
7. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje
o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
8. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie
w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
Działania z dziećmi
1. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
2. Traktuj każde dziecko sprawiedliwie - unikaj faworyzowania.
3. Nagradzaj i dyscyplinuj dziecko sprawiedliwie i zgodnie ze Statutem ZSP4. W przypadku niebezpiecznych sytuacji czy zachowań dziecka, dopuszcza się zastosowanie przez pracownika ZSP4 skutecznych środków, takich jak: przytrzymanie, unieruchomienie, rozdzielenie dzieci z użyciem siły.
4. Chroń dziecko przed nadużyciem seksualnym - nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji
o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
5. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność dziecka.
6. Szanuj prawo dziecka do ochrony jego wizerunku - nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została
o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
7.Chroń dziecko przed uzależnieniami - nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
8. Szanuj odrębność i niezależność dziecka, jego rodziny i swoją.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie. Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne.
1. Szanuj dziecko – zachowuj się wobec niego powściągliwie - nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
2. Dotyk pod postacią np. pogłaskania czy przytulenia ogranicz do sytuacji udzielania wsparcia, pociechy czy wyrażenia serdeczności.
3. Szanuj dziecko –absolutnie zakazane jest dotykanie go w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
4. Wychowuj i rozwijaj dziecko - zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
5. Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia
i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
6. Kontakt fizyczny z dzieckiem musi być bezpieczny i jawny - nigdy nie może być ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu
z toalety.
8. Szanuj prawo dziecka do prywatności i intymności - podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie jeden na jeden z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju. Uczniowie mają do dyspozycji własne, wyznaczone pokoje.
Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
1. Szanuj odrębność ról - nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami, poza godzinami pracy, są kanały służbowe (dziennik elektroniczny, telefon służbowy).
3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza zajęciami edukacyjnymi, musisz poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
Bezpieczeństwo online
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań
w Internecie. Dotyczy to polubienia określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron
w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność.
1. Szanuj odrębność ról - nie wolno Ci nawiązywać kontaktów z uczniami i uczennicami poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
2. W ZSP4 osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone,
a funkcjonalność bluetooth wyłączona na terenie całej szkoły i przedszkola zgodnie ze Statutem Szkoły
3. Dzieci w ZSP4 nie korzystają ze swoich prywatnych telefonów i innego prywatnego sprzętu elektronicznego. Wyjątkiem jest sytuacja, w której nauczyciel da wyraźne pozwolenie aby było inaczej.
DODATKOWO W PRZEDSZKOLU obowiązują zapisy:
1. Wszyscy pracownicy, wolontariusze oraz praktykanci mają obowiązek zapoznać się
z Polityką ochrony dziecka przed krzywdzeniem obowiązującą w ZSP4, którego częścią jest Przedszkole nr 23.
2. POSIŁKI - dzieci są zachęcane do spożywania posiłków. Jedzą samodzielnie lub w razie potrzeby (na prośbę rodzica, za zgodą dziecka) przy pomocy dorosłego. Posiłki są spożywane razem, o stałych porach. Dzieci podczas posiłków nie są zmuszane do ich konsumpcji.
3. WSPÓLNA AKTYWNOŚĆ - dzieci są zachęcane i motywowane do udziału
w proponowanych formach i rodzajach aktywności. Zajęcia i zabawy są dostosowane do możliwości i wieku dzieci. Wszelkie ograniczenia dzieci (zdrowotne, wynikające z uprzedzeń czy nieśmiałości) są uwzględniane i akceptowane. W trakcie zabaw i zajęć opiekę nad dzieckiem sprawuje nauczyciel lub osoba dorosła przez niego wyznaczona, która jest pracownikiem przedszkola.
4. ODPOCZYNEK - w przedszkolu jest wyznaczona pora, w której odbywa się odpoczynek. Dzieci trzyletnie nie są zmuszane do spania, lecz są do odpoczynku zachęcane (proponuje się słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej). Nawyki dzieci związane ze snem i zasypianiem są uwzględniane i respektowane. Dzieci starsze mają możliwość krótkiego odpoczynku, wyciszenia się, a jego sposób zależy od wychowawcy grupy (odpoczynek na poduszkach, słuchanie bajki muzycznej, opowiadanej lub czytanej).
7. SPACERY, WYCIECZKI, ZABAWY NA POWIETRZU - nauczyciele sprawują ciągły nadzór i opiekę nad dziećmi. Otoczenie przedszkola w trakcie pobytu dzieci na powietrzu jest monitorowane przez nauczycieli i personel pomocniczy. Osoby obce nie mają wstępu do ogrodu przedszkola.
8. JĘZYK I RÓWNE TRAKTOWANIE – nauczyciele i pracownicy niepedagogicznie respektują potrzeby dzieci do wypowiadania się oraz ich możliwości i ograniczenia w tym względzie. Wychowankowie nazywani są kulturalnie i z poszanowaniem ich godności (zakazane jest przezywanie i etykietowanie).
9. DYSCYPLINA - dzieci są wdrażane do przejmowania odpowiedzialności za swoje działania poprzez ponoszenie konsekwencji własnego zachowania. Dzieci znają obowiązujący w przedszkolu system nagradzania i karania. Dzieci ponoszą konsekwencje własnych działań w zakresie w jakim znają regulamin (zgodnie z zasadą: najpierw wprowadzenie zasady, potem obowiązek jej respektowania).
9.1. System nagród i kar jest stosowany z zachowaniem praw i poszanowaniem godności dziecka.
9.2. Karę stanowi np.: zwrócenie uwagi dziecku, odsunięcie go od zabawy (na określony czas), posadzenie do stolika (na określony czas).
9.3. Dyscyplinując dziecko nauczyciel stosuje zasadę narastającej siły wzmocnienia: od najlżejszej (przypomnienie zasady) do najcięższej (np. odsunięcie od zabawy na określony czas).
9.4. Nie stosuje się kar cielesnych (np. bicie, popychanie, szarpanie), słownych
(np. wyśmiewanie, przezwiska) ani zmuszania, ani negowania uczuć dziecka.
9.5. Dzieci zachęcane są do zadośćuczynienia wyrządzonej krzywdzie (przeproszenie oraz naprawa zabawy/popsutej zabawki).
9.5. W każdej sytuacji dziecko jest informowane o konsekwencjach swojego zachowania.
9.6. Jeśli jest taka potrzeba, nauczyciel przeprowadza rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi w celu ustalenia dalszych działań wychowawczych.
9.7. Rodzice są zapoznawani z obowiązującymi zasadami.
10. CZYNNOŚCI HIGIENICZNE - w przedszkolu wdrażane są dzieciom zasady dbania
o higienę: dzieci myją ręce przed posiłkami, po powrocie z podwórka, po skorzystaniu
z toalety, malowaniu, lepieniu.
10.1. Dzieci powinny być samodzielne w załatwieniu swoich potrzeb fizjologicznych. Pracownicy pomagają małym dzieciom (za zgodąich rodziców) w ubieraniu i rozbieraniu się.
Na prośbę małego dziecka może być mu udzielona pomoc w wykonaniu czynności higienicznych. Dbając o zapewnienie dziecku komfortu psychicznego i fizycznego,
w przypadku zabrudzenia się (moczem, kałem, wymiocinami lub inne) dziecko jest myte
i przebierane w suche ubranie przez personel pomocniczy. Opiekunowie podpisują zgodę na udzielanie dziecku pomocy w zakresie potrzeb higienicznych.
10.2. Pracownicy przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków.
10.3. Gdy dziecko źle się poczuje w ciągu dnia, wychowawca jest zobowiązany do zapewnienia mu możliwie spokojnego miejsc i zawiadamia o tym fakcie rodziców.
10.4. W przypadku zaistnienia wszawicy pielęgniarka szkolna ma prawo sprawdzenia stanu czystości głowy dziecka oraz w razie potrzeby powiadamia rodziców.
10.5. Sale, w których przebywają dzieci są stale wietrzone, odkurzane i myte przez personel do tego zobowiązany. Środki służące zapewnieniu czystości są zabezpieczone przed dziećmi.
11. Przyprowadzanie i odbieranie dzieci - na początku roku szkolnego rodzice/opiekunowie prawni na piśmie upoważniają osoby do odbierania dziecka z przedszkola. Dziecko
z przedszkola odbierają osoby upoważnione.
11.1. Szczegółowe zasady odbierania dziecka z przedszkola zawarte są w procedurach dostępnych w przedszkolu:
a. dotyczy przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,
b. dotyczy przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że dziecko z przedszkola chce odebrać rodzic/prawny opiekun, osoba upoważniona będąca pod wpływem alkoholu, narkotyków, zachowująca się agresywnie, która nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa,
c. dotyczy przypadku, odbierania dziecka z przedszkola przez rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub w wolnym związku,
d. dotyczy przypadku, gdy rodzic/opiekun prawny notorycznie odbiera dziecko
z przedszkola po godzinach urzędowania placówki.
12. Pracownicy ZSP4 znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko ustalone w placówce.
Załącznik nr 3
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że znam, akceptuję i zobowiązuję się stosować zasady bezpiecznych relacji osób dorosłych z dziećmi, które obowiązują w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 4
w Poznaniu, co potwierdzam swoim podpisem.
Poznań, ……………………………… ………………….…………………
data czytelny podpis
Załącznik nr 4
KARTA INTERWENCJI – wzór dla dziecka krzywdzonego
KARTA INTERWENCJI w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka – dla dziecka krzywdzonego miejsce i data założenia ………………………………………………………. |
|
Przyjmujący zgłoszenie (imię, nazwisko, funkcja) |
|
Osoba zgłaszająca (imię, nazwisko, klasa/funkcja) |
|
Kogo dotyczy zgłoszenie (imię, nazwisko, klasa) |
|
Opis sytuacji/zdarzenia (kto, gdzie, kiedy, co się wydarzyło) wraz z konsekwencjami fizycznymi i psychicznymi dla skrzywdzonego |
|
|
|
Planowana interwencja w tym sposób zapewnienia bezpieczeństwa krzywdzonemu |
|
|
|
Osoby i/lub instytucje informowane o podejrzeniu krzywdzenia dziecka |
|
|
|
Podpisy osób
|
Załącznik nr 5
KARTA INTERWENCJI – wzór dla dziecka krzywdzącego
KARTA INTERWENCJI w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka – dla dziecka krzywdzącego miejsce i data założenia ………………………………………………………. |
|
Przyjmujący zgłoszenie |
|
Osoba zgłaszająca |
|
Kogo dotyczy zgłoszenie (imię, nazwisko, klasa) |
|
Opis sytuacji/zdarzenia (kto, gdzie, kiedy, co się wydarzyło) wraz z konsekwencjami fizycznymi i psychicznymi dla dziecka skrzywdzonego i dla dziecka krzywdzonego |
|
|
|
Planowana interwencja – działania korygujące |
|
|
|
Osoby i/lub instytucje informowane o podejrzeniu krzywdzenia dziecka |
|
|
|
Podpisy osób
|
Załącznik 6
Karta rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka
KARTA ROZMOWY z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka |
DATA:
|
KTO ZGŁASZA PROBLEM:
|
KOGO DOTYCZY:
|
ISTOTA PROBLEMU:
|
PODJĘTE DZIAŁANIA/USTALENIA:
|
Załącznik 7
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w ZSP4
1. Rozwiązania organizacyjne na poziomie ZSP4 bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
2. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w placówce.
Do obowiązków tej osoby należą:
a. zabezpieczenie sieci internetowej ZSP4 przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
b. aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb.
3. Istnieje regulamin określający korzystanie z Internetu przez dzieci oraz procedura określająca działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na komputerze.
4. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem nauczyciela ZSP4, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć.
5. Nauczyciel/pedagog/psycholog/pedagog specjalny przeprowadza z dziećmi cykliczne zajęcia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.